Veilig handelen
Veilig handelen op Vakantieplaats.nl
Net als bij elke andere koop- of verkoopsite kan er ook bij een transactie n.a.v. een advertentie op Vakantieplaats.nl wel eens iets mis gaan. Het overgrote deel van de kopers en verkopers kun je vertrouwen, maar er zijn helaas altijd mensen die misbruik maken van het vertrouwen van anderen. Zorg er dan ook voor, om vervelende situaties te voorkomen, dat je veilig en voorbereid handelt!
Internetoplichting!
Wanneer een verkoper een product aanbiedt en wil handelen via de Western Union/MoneyGram, wees dan extra alert. Wij adviseren om nooit betalingen via Western Union/MoneyGram te doen. Western Union is een bank waar anoniem geld opgenomen kan worden. Wanneer verkopers de betaling alleen willen regelen via de Western Union Bank dan kun je ervan uit gaan dat je zeer waarschijnlijk te maken hebt met een oplichter vanuit het buitenland. Remboursbetalingen zijn ook niet aan te raden, omdat het transactiebedrag vooraf aan de postbode dient te worden betaald voordat het pakketje wordt overhandigd. De inhoud van het pakketje is niet zichtbaar en je weet dus niet waarvoor je betaalt. De postbode heeft verder niets met de transactie te maken en mag dus ook geen geld teruggeven als blijkt dat er sprake is van oplichting.
Verdachte advertenties!
Een advertentie is verdacht als de verkoper zijn naam en woonplaats niet opgeeft en als contactgegevens enkel een 06-nummer invoert en een e-mailadres dat niet bij een internetprovider hoort. Voorbeelden daarvan zijn e-mailadressen bij Gmail, Hotmail, Lycos of Yahoo. Immers, het 06-nummer kan een prepaid telefoon zijn en de persoon kan dan nooit worden achterhaald. Wees ook extra alert als het product normaal gesproken veel duurder is dan de aangegeven prijs. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dit in de meeste gevallen ook zo!
Tip: Spreek af op een handige en veilige locatie voor beide partijen, maar zeker niet op afgelegen plekken, zoals parkeerplaatsen en neem geen grote bedragen geld mee.
Wat te doen als u bent opgelicht?
Doe aangifte bij de politie en neem zo veel mogelijk bewijsmateriaal mee:
- Een kopie van de advertentie;
- E-mail correspondentie;
- Alle andere gegevens die direct of indirect met de transactie te maken hebben.
Welke informatie heb ik over de (ver)koper?
Probeer zo veel mogelijk relevante informatie over de (ver)koper te verzamelen, zoals de naam, het adres, de woonplaats en bij voorkeur een vast telefoonnummer. Een mobiel nummer kan namelijk moeilijk te achterhalen zijn. Bewaar (e-mail) correspondentie met de (ver)koper, betalingsbewijzen en maak een kopie van de advertentie. Mocht er toch iets verkeerd gaan, dan heeft u deze informatie nodig om eventueel juridische stappen te ondernemen.
Phishing. Wat is phishing?
Phishing is het vissen naar persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en bankrekeningnummers. Dit gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld via sms, e-mail en nep websites.
Bescherm jezelf tegen phishing
- Bescherm je wachtwoord en vertrouw deze aan niemand toe;
- Gebruik voor al je online accounts unieke wachtwoorden;
- Wij sturen geen e-mails waarin om je wachtwoord wordt gevraagd;
- Wij sturen ook geen e-mails met het verzoek om je e-mailadres te wijzigen;
- Wij vragen niet om creditcard- of bankgegevens in een e-mail.
Hoe herken je phishing berichten?
Je wordt verzocht om op een link te klikken. Je komt dan op een nep website, waar je gevraagd wordt in te loggen. Deze nep website lijkt soms precies op de site waar je bekend mee bent. In phishing e-mails spelen fraudeurs vaak in op je angst om opgelicht te worden, je account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
In phishing e-mails staat vaak een verzoek om persoonsgegevens in te vullen. Die moeten om de één of andere reden zogenaamd 'bijgewerkt' of 'geverifieerd' worden. Een phishing e-mail bevat vaak tekst die door een vertaalcomputer is gehaald en heeft daarom vaak spelfouten of vreemd klinkende zinnen.
Hoe kan je phishing melden bij Vakantieplaats.nl?
Stuur ons de verdachte link of e-mail via info@vakantieplaats.nl door, wanneer:
- Je twijfelt over een bericht dat uit naam van Vakantieplaats is verstuurd;
- Je vermoedt dat derden toegang tot jouw Vakantieplaats.nl account hebben verkregen;
- Wij nemen direct actie om de website achter de mail uit de lucht te laten halen.
Vakantieplaats.nl hoopt je met deze tips geholpen te hebben.
Voor overige vragen, tips of problemen kunt u contact opnemen via info@vakantieplaats.nl.