Rondreis door China
7 Juli 2021 - Laxmi Mohan
YUNNAN – UITGEBREID DAGPROGRAMMA – INDIVIDUEEL VERTREK NAAR KEUZE V.A. BEGIN MEI
Dag 1 Vertrek uit Nederland of België.
Dag 2 Aankomst in Kunming.
Je wordt opgewacht op de luchthaven en naar het hotel gebracht, dichtbij het Green Lake Park. Afhankelijk van je aankomsttijd kun je je daar onder de mensen mengen. Er wordt gedanst, gezongen, gemusiceerd, gevliegerd. Ieder gaat volkomen op in zijn of haar eigen bezigheden. Het is een prachtig inkijkje in het leven van de gewone Chinese man.
Dag 3 Kunming – Jianshui.
We nemen de trein naar het stadje Jianshui. De trein is in China een populair vervoermiddel en je bent er van verzekerd midden tussen de lokale mensen te zitten. In de verre uithoeken van China waar onze route doorheen voert is nog vrijwel geen spoor aangelegd. We nemen daarom vandaag de kans waar een treinrit te maken over een pas in 2013 geopend traject. Jianshui is een leuke mix van oud en nieuw. Het kan bogen op imposante historische monumenten, en die zijn vaak een gezellige ‘hangplek’ voor de ouderen van de stad. Tegelijk heeft de stad zijn moderne trekken met hippe kapsalons en kledingwinkels, en jongelui die met hun tijd mee willen gaan. Er is ’s middags nog tijd Jianshui al wat te gaan verkennen.
Dag 4 Jianshui – vrije dag.
Een aantal klassiek Chinese bouwwerken (de veertiende-eeuwse stadspoort, de Confucius Tempel, de 17-Bogen Brug) nodigen uit tot een bezoek. Wat verder buiten de stad ligt het eveneens interessante museumdorp Tuanshan. Ook ijzonder is de Zwaluwnest Grot, waar halsbrekende klimpartijen worden ondernomen om deze lekkernij hoog uit de grot te plukken. Je kunt ervoor kiezen zelf op pad te gaan of bijvoorbeeld met de reisleider naar de grot en de klassieke brug te gaan.1 Confusius brug (Large)
Dag 5 Jianshui – Jinping.
Een lange afdaling voert ons het dal van de Rode Rivier in. Aan de overkant zijn we nog steeds gewoon in de Volksrepubliek China. Maar we hebben het Chinese cultuurgebied verlaten en zijn aangekomen in het bergvolkeren gebied van Zuidoost-Yunnan. ’s Middags komen we in Jinping aan. Soms zijn de oorlogsbegraafplaats en een in 2013 geopend bijbehorend museum open voor bezoekers. Hier worden gevallenen uit de periodes van de Chinese revolutie en van de oorlog met Vietnam in 1979 herdacht.
Dag 6 Jinping regio.
Tegen de grens met Vietnam aan is deze verre hoek van Yunnan (dat op zich al een uithoek van China is) het woongebied van veel etnische minderheden. Kleurrijk, authentiek, exotisch. En zeer gevarieerd. Je treft hier o.a. de Yao, Hani, Hmong, Dai en Yi. En deze officiële indeling doet feitelijk nog geen recht aan hun diversiteit. Zo zijn er grote onderlinge verschillen tussen de subgroepen van de Yao, en vertakkingen binnen de Hani hebben zo’n sterke eigen identiteit dat het volledig andere etnische groepen lijken.S1060005 (Large)
Je krijgt pas echt een goed beeld van deze etnische goudmijn als je de lokale markten bezoekt, waarvan plaats en tijdstip worden bepaald door de traditionele Chinese kalender. We bezoeken vandaag de eerste van een reeks grote etnische markten. Op buitenlanders reageren de mensen soms verlegen, soms verbaasd, soms breed lachend.
Dag 7 Jinping regio.
We maken een tocht door het achterland van de Jinping regio. We kijken hoe het eraan toegaat bij een grensovergang met Vietnam. Voor buitenlanders is die niet opengesteld, maar de Yao, Dai en Vietnamezen van de overkant mogen hun waar in China komen verkopen. We bezoeken ook een boeddhistische tempel van de Dai. Het landschap wordt gedomineerd door rubber- en bananenplantages. De bananenteelt is niet seizoensgebonden, en de kans is groot dat je op de oogst stuit: een communale en meestal vrolijke activiteit. Het zijn vooral de Dai die in deze business zitten en ze vinden het altijd leuk als een paar buitenlanders, die ze normaal nooit zien, komen kijken. We overnachten in Zhemi.
Dag 8 Jinping regio – Lüchun
We gaan naar weer een prachtige en diverse etnische markt. Deze wordt bezocht door de bijzondere Alu (ook geclassificeerd onder de Yi) en door een aparte sub-groep van de Lahu. Daarnaast komen er Dai, Hmong, Hani en Yao.
Vervolgens reizen we verder door een streek waar bos en wat thee- en rijstvelden steil tegen de hellingen op rijzen. We overnachten in Lüchun, waar het laat in de middag en vroeg in de avond een levendige drukte is. Ook hier blijkt de grote etnische verscheidenheid van de regio, nu vallen de vrouwen van een subgroep van de Hani op, herkenbaar aan hun hoofdtooi.
Dag 9 Lüchun – Jiangcheng.
Dit is een fascinerende rit door een van de minst ontsloten en armoedigste delen van Yunnan. De poverheid van het leven is af te lezen aan je medepassagiers.
Jiangcheng is dan weer een verrassend ontwikkeld stadje.
Dag 10 Jiangcheng – Mengla
Vanaf Jiangcheng loopt onze route parallel aan de grens met Laos. Op het eerste gezicht merk je het niet, maar het gebied wordt voor een belangrijk deel bewoond door de Dai, en die zijn qua taal en cultuur zeer verDSC_0003 (Large)want aan de Laotianen.
Dag 11 Mengla, tocht naar Tropisch Regenwoud Park en grens met Laos.
In de omgeving van Mengla is veel rubber aangeplant. Maar een stuk tropisch regenwoud bleef gespaard. Dat is nu ondergebracht in een nationaal park. Het is een indrukwekkend stuk natuur. China’s hoogste boom staat hier, hij meet 85 meter. We maken een wandeling over een goed begaanbaar pad. Wie immuun is voor hoogtevrees kan ook de canopy walk doen.
In de middag bezoeken we een grenspost met Laos.
Dag 12 Mengla – Lancang.
Dit is een langere reisdag. We reizen via de stad Simao, waar in de omgeving veel thee wordt verbouwd. Simao heeft er zelfs zijn naamsverandering aan te danken, de stad is omgedoopt in Pu’er: een van China’s bekendste theesoorten. Tussen Pu’er en Lancang zien we de Mekong die zich door een smal dal wurmt.
Op het grote stadsplein van Lancang is het ’s avonds een drukte van belang. Het is leuk je er onder de flanerende en dansende mensen te begeven.
Dag 13 Lancang,markt
Vandaag is het marktdag in de stad. Net als alle markten die we bezoeken is het een levendige bijeenkomst van mensen uit de omgeving, met handel van allerlei soort. Getalsmatig zijn de Lahu hier de belangrijkste etnische minderheid (Lancang is bestuurlijk een ‘autonoom Lahu district’). Maar qua klederdracht is het een klein aantal Aini vrouwen dat de show prachtig steelt.
In Lincang kun je je tegoed doen aan verse koffie, verrassenderwijs is er in deze geheel Chinese stad een westerse koffiezaak.
Dag 14 Lancang theeregio; middag Lancang – Ximeng.S1070003 (Large)
We maken een tocht naar het theegebied bij Jingmai. Dat is onder Chinese theeliefhebbers en theeprofessionals zeer bekend. We stoppen ook voor interessante dorpen van de Bulang en de Dai minderheden.
Aan het eind van de middag rijden we naar Ximeng, een kort maar mooi bergachtig traject.
Dag 15 Ximeng – Vrij te besteden dag.
Een rustige dag vandaag. Iets buiten het stadje kun je een mooie waterval bezoeken. In Ximeng zelf ligt een cultureel park, gewijd aan de Wa die hier de belangrijkste etnische minderheid zijn. Ze zijn meestal eenvoudig herkenbaar aan hun donkere uiterlijk en ze springen er ook uit door hun bijzondere vriendelijkheid – een onverwachte eigenschap voor een stam van ex-koppensnellers. Naar verluidt ging het laatste hoofd er in China pas af in 1962. Veel Wa wonen ook aan de andere kant van de grens in Myanmar. Daar gaat de Wa-staat zijn (minstens) half-autonome gang, zo blijkt bijvoorbeeld uit de eigen Wa nummerplaten op de auto’s, die je in deze streek van China regelmatig ziet.
Dag 16 Ximeng dagtocht; middag Ximeng – Lancang
We maken een tocht door de bergachtige omgeving. Het hooggelegen Mengka is een interessant, in verval geraakt stadje. Behalve Wa wonen hier in de buurt ook etnische Lahu. Net als de Wa dragen ze buiten hoogtijdagen geen traditionele kleren meer. Maar anders dan de Wa zijn het timide mensen. En anders dan de Wa trekken ze niet door heel China op zoek naar werk en mogelijkheden. Het lijkt een volk dat het niet redt in de moderne tijd. Een stuk voorbij Mengka bereiken we de grens met Myanmar, of volgens de Wa: de grens met de Wa Staat. Aan het eind van de middag rijden we terug naar Lancang.S1100006 (Large)
Dag 17 Lancang – Lincang.
Een rit van zes uur vandaag. Het landschap is als altijd boeiend. Weer een ander tropisch gewas krijgt nu de overhand: suikerriet.
Lincang valt in twee delen uiteen. In de oorspronkelijke wijk doet men nog ambachtelijk werk, in het nieuwe deel voeren brede
rechte straten, moderne overheidsgebouwen en een warenhuis de boventoon.
Aan het eind van de middag rijden we van Ximeng naar Lancang, een kort maar mooi bergachtig traject.
Dag 18 Lincang – Wumulong.
Wumulong ligt afgelegen in de bergen. Dat isolement zal er aan hebben bijgedragen dat de etnische Limi Yi, die slechts in dit gebied leven, nog veel aan hun tradities vasthouden. Het meest zie je dat aan de spectaculaire klederdracht van de vrouwen.
Dag 19 Wumulong.
Onze reisleider weet waar je de unieke Limi Yi kunt ontmoeten en zorgt ervoor dat je ze zult treffen.
Dag 20 Wumulong – Weishan.
Na elf dagen in China’s grens- en minderhedenstreken verruilen we die weer voor Chinees cultuurgebied. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de huizenbouw in de boerendorpen onderweg. In de middag kruisen we de Mekong rivier weer. DSC_0589 (Large)
Dag 21 Weishan – vrije dag.
Weishan is een zeer sfeervol oud stadje. Het is er aangenaam slenteren door de straatjes in het centrum. Voor een actievere wandeling kun je met de reisleider naar de Taoïstische berg Weibaoshan gaan, twintig kilometer buiten de stad. Verscholen op de beboste hellingen liggen daar sfeervolle tempeltjes, vaak bewoond door maar één oudere monnik.
Dag 22 Weishan – Weixi.
De bergen worden hoger en we passeren een bergpas van 2.800 meter. Het is een teken dat we langzaamaan Tibetaans gebied naderen. In Weizi leven al wat Tibetanen, een andere etnische groep hier zijn de Lisu. Dit is een van de langere reisdagen en we zijn 8 tot 10 uur onderweg. Overigens liet een van deelneemsters aan deze reis optekenen dat ze deze reisdagen juist ervoer als rustdagen. Je hoeft alleen maar in de bus te zitten en om je heen te kijken.
Dag 23 Weixi – Cizhong – Deqin.
Al snel na vertrek komen we aan de Mekong die je de rest van de dag volgt langs een van zijn spectaculairste trajecten.
Onderweg bezoeken we het dorp Cizhong, in etnisch Tibetaans gebied. Franse missionarissen introduceerden er behalve het Christendom ook de wijnbouw. Zodoende kun je hier de kerk bezoeken (Europees van uiterlijk, van binnen met lokale trekken), en de door de dorpelingen zelf gemaakte wijn proeven.
Voorbij Cizhong wordt het dal van de Mekong steeds dieper en de onze tocht steeds indrukwekkender. Het is de opmaat voor het landschappelijke hoogtepunt van onze reis. We verblijven twee dagen op 3.400 meter, hoog boven de onwaarschijnlijke kloof die de Mekong hier heeft geslagen. De rivier stroomt 1.400 meter lager, aan de overkant rijst de besneeuwde Kawa Karpo bergketen op tot 6.740 meter. De uitzichten zijn ijselijk mooi.
Dag 24 Deqin, dagtocht naar keuze naar grens Tibet of de Mingyong gletsjer
Vanaf het hotel kun je de hele dag genieten van de blik op de Kawa Karpo (Chinees: Meilixue Shan). Je kunt ook een dagtocht maken naar de grens tussen Yunnan en Tibet. Je voelt je nietig als je door dit immense landschap afdaalt de rivierkloof in. De weg volgt vervolgens steeds stroomopwaarts de Mekong. Soms passeer je boerendorpen, soms is het dal te steil en het landschap te onherbergzaam voor landbouw. BiDSC_0824 (Large)j de poort die de toegang tot Tibet markeert heet een bord toeristen welkom. De werkelijkheid is helaas anders. De noodzakelijke reis permits voor buitenlanders zijn voor het oosten van Tibet de laatste paar jaar nauwelijks afgegeven. Verder dan de grens kunnen we dus niet. Reisgenoten tijdens eerdere reizen gaven me echter aan deze prachtige tocht langs de oevers van de Mekong naar de grens op zichzelf al meer dan de moeite waard te vinden.
Je kunt er ook voor kiezen vandaag naar de Mingyong gletsjer te gaan, die aan de overkant van de Mekong uit het Kawa Karpo Gebergte naar beneden komt. Het is een pittige klim door het bos van een uur of twee, de beloning is een adembenemend zicht vanaf de voet van de gletsjer. Wie de wandeling te zwaar vindt kan een deel van de klim met een busje afleggen.
Dag 25 Deqin – Zhongdian ; in de avond vlucht Zhongdian – Kunming
Een laatste prachtige rit door berg en dal brengt ons naar Zhongdian. We komen over de hoogste pas van deze reis die ons op 4.290 meter langs de Baima bergketen brengt. Na een afdaling van twee kilometer passeren we een uitzichtpunt waar de Yangtze rivier zich in een indrukwekkende bocht tussen de bergen door wringt, en tot slot brengt een lange klim je weer naar het op 3.000 meter gelegen Zhongdian. Onderweg bezoeken we het sfeervolle Tibetaanse Dhondrupling klooster.
Zhongdian is een zgn. ‘oude’ stad rijk, die in werkelijkheid vrij recent uit de grond is gestampt, en volledig voor toeristen is bestemd. In ieder pand zit een eethuis of een souvenirwinkel. Ook het klooster aan de rand van de stad wordt toeristisch uitgebaat, en het ontbeert de puurheid van het klooster dat we eerder vandaag zagen.
Zodoende past Zhongdian hoegenaamd niet in het karakter van deze reis. We besteden hier dan ook geen extra tijd en vliegen in de avond door naar Kunming.
Dag 26 Kunming – vrije dag.
Had je aan het begin van de reis geen tijd naar het Green Lake Park te gaan, dan heb je nu alsno1 Balonnen (Large)g de kans. Misschien wil je ook naar de boeddhistische Bamboe Tempel gaan, rustiek gelegen in de heuvels buiten de stad, en bekend om zijn beeldhouwkunst. Of misschien ga je liever het moderne centrum van Kunming in. Kunming biedt natuurlijk ook gezellige horeca gelegenheden van allerlei soort, om de laatste avond van je reis door te brengen.
Dag 27 Transfer naar de luchthaven van Kunming.
Aankomst de volgende dag op Schiphol.
Vervoer
Overal waar het gebruik van privé vervoer de beste keus is reizen we met ons eigen minibusje. Denk aan een marktbezoek waarvoor we ruim de tijd willen uittrekken, of een traject dat uitnodigt tot het maken van foto’s. We nemen ook herhaaldelijk de openbare bus, het is boeiend tussen de lokale mensen op pad te zijn. Meer dan in je eigen vervoer geeft het je het gevoel écht op reis te zijn. Eenmaal nemen we daarom ook de trein (Kunming – Jianshui).
Openbare bus op de trajecten: Jianshui – Jinping; Lüchun – Jiangcheng – Mengla; Mengla – Lancang; Lancang – Menglian – Ximeng; Lancang – Lincang; Lincang – Wumulong – Weishan; Weishan – Weixi.
Privé minibusje(s) op alle overige trajecten en tijdens alle (halve) dagtochten in het programma.
Op de vrije (halve) dagen in het programma (dag 4, 14, 15, 19, 24) zijn de vervoerskosten voor je eigen rekening. We kunnen immers vooraf niet weten wie wat onderneemt.
Alle andere (halve) dagtochten vanuit een standplaats zijn inbegrepen bij de reissom.
Alle transfers tussen hotels en (bus)stations zijn uiteraard inbegrepen. Maak je lokaal gebruik van taxi’s, bijv. om naar een restaurant te gaan, dan zijn die kosten voor eigen rekening.
Hotels
In aanmerking genomen dat we door afgelegen en door reizigers onontdekt gebied reizen zijn de meeste hotels verrassend comfortabel. Alleen in de kleine plaatsjes Zhemi en Wumulong is de accommodatie poverder. Al heb je ook daar nog een kamer met eigen douche en toilet. De ligging van onze hotels is uitstekend.
Voorbehoud
We hebben deze reis vaak uitgevoerd, telkens zonder probleem. Je kunt echter in deze onbereisde en afgelegen hoek van China altijd voor verrassingen komen te staan. Denk bijvoorbeeld aan wegwerkzaamheden die omrijden noodzakelijk maken, of veranderde regelgeving in de grensgebieden die aan de bewegingsruimte van buitenlanders beperkingen oplegt. We reken in dergelijke gevallen op je begrip en flexibiliteit.
Pieter Neele die de route ontwikkelde is uiteraard zelf de reisleider. Als hij door overmacht verhinderd ben zoeken we een vervanger. Ook in dat geval rekenen we op je begrip.
Groepsgrootte
4-8 deelnemers. Met minder dan 4 mensen gaat de reis ook door, mits de deelnemers instemmen met de dan geldende afwijkende reissom. voor meer info: www.sunita.nl
Dag 1 Vertrek uit Nederland of België.
Dag 2 Aankomst in Kunming.
Je wordt opgewacht op de luchthaven en naar het hotel gebracht, dichtbij het Green Lake Park. Afhankelijk van je aankomsttijd kun je je daar onder de mensen mengen. Er wordt gedanst, gezongen, gemusiceerd, gevliegerd. Ieder gaat volkomen op in zijn of haar eigen bezigheden. Het is een prachtig inkijkje in het leven van de gewone Chinese man.
Dag 3 Kunming – Jianshui.
We nemen de trein naar het stadje Jianshui. De trein is in China een populair vervoermiddel en je bent er van verzekerd midden tussen de lokale mensen te zitten. In de verre uithoeken van China waar onze route doorheen voert is nog vrijwel geen spoor aangelegd. We nemen daarom vandaag de kans waar een treinrit te maken over een pas in 2013 geopend traject. Jianshui is een leuke mix van oud en nieuw. Het kan bogen op imposante historische monumenten, en die zijn vaak een gezellige ‘hangplek’ voor de ouderen van de stad. Tegelijk heeft de stad zijn moderne trekken met hippe kapsalons en kledingwinkels, en jongelui die met hun tijd mee willen gaan. Er is ’s middags nog tijd Jianshui al wat te gaan verkennen.
Dag 4 Jianshui – vrije dag.
Een aantal klassiek Chinese bouwwerken (de veertiende-eeuwse stadspoort, de Confucius Tempel, de 17-Bogen Brug) nodigen uit tot een bezoek. Wat verder buiten de stad ligt het eveneens interessante museumdorp Tuanshan. Ook ijzonder is de Zwaluwnest Grot, waar halsbrekende klimpartijen worden ondernomen om deze lekkernij hoog uit de grot te plukken. Je kunt ervoor kiezen zelf op pad te gaan of bijvoorbeeld met de reisleider naar de grot en de klassieke brug te gaan.1 Confusius brug (Large)
Dag 5 Jianshui – Jinping.
Een lange afdaling voert ons het dal van de Rode Rivier in. Aan de overkant zijn we nog steeds gewoon in de Volksrepubliek China. Maar we hebben het Chinese cultuurgebied verlaten en zijn aangekomen in het bergvolkeren gebied van Zuidoost-Yunnan. ’s Middags komen we in Jinping aan. Soms zijn de oorlogsbegraafplaats en een in 2013 geopend bijbehorend museum open voor bezoekers. Hier worden gevallenen uit de periodes van de Chinese revolutie en van de oorlog met Vietnam in 1979 herdacht.
Dag 6 Jinping regio.
Tegen de grens met Vietnam aan is deze verre hoek van Yunnan (dat op zich al een uithoek van China is) het woongebied van veel etnische minderheden. Kleurrijk, authentiek, exotisch. En zeer gevarieerd. Je treft hier o.a. de Yao, Hani, Hmong, Dai en Yi. En deze officiële indeling doet feitelijk nog geen recht aan hun diversiteit. Zo zijn er grote onderlinge verschillen tussen de subgroepen van de Yao, en vertakkingen binnen de Hani hebben zo’n sterke eigen identiteit dat het volledig andere etnische groepen lijken.S1060005 (Large)
Je krijgt pas echt een goed beeld van deze etnische goudmijn als je de lokale markten bezoekt, waarvan plaats en tijdstip worden bepaald door de traditionele Chinese kalender. We bezoeken vandaag de eerste van een reeks grote etnische markten. Op buitenlanders reageren de mensen soms verlegen, soms verbaasd, soms breed lachend.
Dag 7 Jinping regio.
We maken een tocht door het achterland van de Jinping regio. We kijken hoe het eraan toegaat bij een grensovergang met Vietnam. Voor buitenlanders is die niet opengesteld, maar de Yao, Dai en Vietnamezen van de overkant mogen hun waar in China komen verkopen. We bezoeken ook een boeddhistische tempel van de Dai. Het landschap wordt gedomineerd door rubber- en bananenplantages. De bananenteelt is niet seizoensgebonden, en de kans is groot dat je op de oogst stuit: een communale en meestal vrolijke activiteit. Het zijn vooral de Dai die in deze business zitten en ze vinden het altijd leuk als een paar buitenlanders, die ze normaal nooit zien, komen kijken. We overnachten in Zhemi.
Dag 8 Jinping regio – Lüchun
We gaan naar weer een prachtige en diverse etnische markt. Deze wordt bezocht door de bijzondere Alu (ook geclassificeerd onder de Yi) en door een aparte sub-groep van de Lahu. Daarnaast komen er Dai, Hmong, Hani en Yao.
Vervolgens reizen we verder door een streek waar bos en wat thee- en rijstvelden steil tegen de hellingen op rijzen. We overnachten in Lüchun, waar het laat in de middag en vroeg in de avond een levendige drukte is. Ook hier blijkt de grote etnische verscheidenheid van de regio, nu vallen de vrouwen van een subgroep van de Hani op, herkenbaar aan hun hoofdtooi.
Dag 9 Lüchun – Jiangcheng.
Dit is een fascinerende rit door een van de minst ontsloten en armoedigste delen van Yunnan. De poverheid van het leven is af te lezen aan je medepassagiers.
Jiangcheng is dan weer een verrassend ontwikkeld stadje.
Dag 10 Jiangcheng – Mengla
Vanaf Jiangcheng loopt onze route parallel aan de grens met Laos. Op het eerste gezicht merk je het niet, maar het gebied wordt voor een belangrijk deel bewoond door de Dai, en die zijn qua taal en cultuur zeer verDSC_0003 (Large)want aan de Laotianen.
Dag 11 Mengla, tocht naar Tropisch Regenwoud Park en grens met Laos.
In de omgeving van Mengla is veel rubber aangeplant. Maar een stuk tropisch regenwoud bleef gespaard. Dat is nu ondergebracht in een nationaal park. Het is een indrukwekkend stuk natuur. China’s hoogste boom staat hier, hij meet 85 meter. We maken een wandeling over een goed begaanbaar pad. Wie immuun is voor hoogtevrees kan ook de canopy walk doen.
In de middag bezoeken we een grenspost met Laos.
Dag 12 Mengla – Lancang.
Dit is een langere reisdag. We reizen via de stad Simao, waar in de omgeving veel thee wordt verbouwd. Simao heeft er zelfs zijn naamsverandering aan te danken, de stad is omgedoopt in Pu’er: een van China’s bekendste theesoorten. Tussen Pu’er en Lancang zien we de Mekong die zich door een smal dal wurmt.
Op het grote stadsplein van Lancang is het ’s avonds een drukte van belang. Het is leuk je er onder de flanerende en dansende mensen te begeven.
Dag 13 Lancang,markt
Vandaag is het marktdag in de stad. Net als alle markten die we bezoeken is het een levendige bijeenkomst van mensen uit de omgeving, met handel van allerlei soort. Getalsmatig zijn de Lahu hier de belangrijkste etnische minderheid (Lancang is bestuurlijk een ‘autonoom Lahu district’). Maar qua klederdracht is het een klein aantal Aini vrouwen dat de show prachtig steelt.
In Lincang kun je je tegoed doen aan verse koffie, verrassenderwijs is er in deze geheel Chinese stad een westerse koffiezaak.
Dag 14 Lancang theeregio; middag Lancang – Ximeng.S1070003 (Large)
We maken een tocht naar het theegebied bij Jingmai. Dat is onder Chinese theeliefhebbers en theeprofessionals zeer bekend. We stoppen ook voor interessante dorpen van de Bulang en de Dai minderheden.
Aan het eind van de middag rijden we naar Ximeng, een kort maar mooi bergachtig traject.
Dag 15 Ximeng – Vrij te besteden dag.
Een rustige dag vandaag. Iets buiten het stadje kun je een mooie waterval bezoeken. In Ximeng zelf ligt een cultureel park, gewijd aan de Wa die hier de belangrijkste etnische minderheid zijn. Ze zijn meestal eenvoudig herkenbaar aan hun donkere uiterlijk en ze springen er ook uit door hun bijzondere vriendelijkheid – een onverwachte eigenschap voor een stam van ex-koppensnellers. Naar verluidt ging het laatste hoofd er in China pas af in 1962. Veel Wa wonen ook aan de andere kant van de grens in Myanmar. Daar gaat de Wa-staat zijn (minstens) half-autonome gang, zo blijkt bijvoorbeeld uit de eigen Wa nummerplaten op de auto’s, die je in deze streek van China regelmatig ziet.
Dag 16 Ximeng dagtocht; middag Ximeng – Lancang
We maken een tocht door de bergachtige omgeving. Het hooggelegen Mengka is een interessant, in verval geraakt stadje. Behalve Wa wonen hier in de buurt ook etnische Lahu. Net als de Wa dragen ze buiten hoogtijdagen geen traditionele kleren meer. Maar anders dan de Wa zijn het timide mensen. En anders dan de Wa trekken ze niet door heel China op zoek naar werk en mogelijkheden. Het lijkt een volk dat het niet redt in de moderne tijd. Een stuk voorbij Mengka bereiken we de grens met Myanmar, of volgens de Wa: de grens met de Wa Staat. Aan het eind van de middag rijden we terug naar Lancang.S1100006 (Large)
Dag 17 Lancang – Lincang.
Een rit van zes uur vandaag. Het landschap is als altijd boeiend. Weer een ander tropisch gewas krijgt nu de overhand: suikerriet.
Lincang valt in twee delen uiteen. In de oorspronkelijke wijk doet men nog ambachtelijk werk, in het nieuwe deel voeren brede
rechte straten, moderne overheidsgebouwen en een warenhuis de boventoon.
Aan het eind van de middag rijden we van Ximeng naar Lancang, een kort maar mooi bergachtig traject.
Dag 18 Lincang – Wumulong.
Wumulong ligt afgelegen in de bergen. Dat isolement zal er aan hebben bijgedragen dat de etnische Limi Yi, die slechts in dit gebied leven, nog veel aan hun tradities vasthouden. Het meest zie je dat aan de spectaculaire klederdracht van de vrouwen.
Dag 19 Wumulong.
Onze reisleider weet waar je de unieke Limi Yi kunt ontmoeten en zorgt ervoor dat je ze zult treffen.
Dag 20 Wumulong – Weishan.
Na elf dagen in China’s grens- en minderhedenstreken verruilen we die weer voor Chinees cultuurgebied. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de huizenbouw in de boerendorpen onderweg. In de middag kruisen we de Mekong rivier weer. DSC_0589 (Large)
Dag 21 Weishan – vrije dag.
Weishan is een zeer sfeervol oud stadje. Het is er aangenaam slenteren door de straatjes in het centrum. Voor een actievere wandeling kun je met de reisleider naar de Taoïstische berg Weibaoshan gaan, twintig kilometer buiten de stad. Verscholen op de beboste hellingen liggen daar sfeervolle tempeltjes, vaak bewoond door maar één oudere monnik.
Dag 22 Weishan – Weixi.
De bergen worden hoger en we passeren een bergpas van 2.800 meter. Het is een teken dat we langzaamaan Tibetaans gebied naderen. In Weizi leven al wat Tibetanen, een andere etnische groep hier zijn de Lisu. Dit is een van de langere reisdagen en we zijn 8 tot 10 uur onderweg. Overigens liet een van deelneemsters aan deze reis optekenen dat ze deze reisdagen juist ervoer als rustdagen. Je hoeft alleen maar in de bus te zitten en om je heen te kijken.
Dag 23 Weixi – Cizhong – Deqin.
Al snel na vertrek komen we aan de Mekong die je de rest van de dag volgt langs een van zijn spectaculairste trajecten.
Onderweg bezoeken we het dorp Cizhong, in etnisch Tibetaans gebied. Franse missionarissen introduceerden er behalve het Christendom ook de wijnbouw. Zodoende kun je hier de kerk bezoeken (Europees van uiterlijk, van binnen met lokale trekken), en de door de dorpelingen zelf gemaakte wijn proeven.
Voorbij Cizhong wordt het dal van de Mekong steeds dieper en de onze tocht steeds indrukwekkender. Het is de opmaat voor het landschappelijke hoogtepunt van onze reis. We verblijven twee dagen op 3.400 meter, hoog boven de onwaarschijnlijke kloof die de Mekong hier heeft geslagen. De rivier stroomt 1.400 meter lager, aan de overkant rijst de besneeuwde Kawa Karpo bergketen op tot 6.740 meter. De uitzichten zijn ijselijk mooi.
Dag 24 Deqin, dagtocht naar keuze naar grens Tibet of de Mingyong gletsjer
Vanaf het hotel kun je de hele dag genieten van de blik op de Kawa Karpo (Chinees: Meilixue Shan). Je kunt ook een dagtocht maken naar de grens tussen Yunnan en Tibet. Je voelt je nietig als je door dit immense landschap afdaalt de rivierkloof in. De weg volgt vervolgens steeds stroomopwaarts de Mekong. Soms passeer je boerendorpen, soms is het dal te steil en het landschap te onherbergzaam voor landbouw. BiDSC_0824 (Large)j de poort die de toegang tot Tibet markeert heet een bord toeristen welkom. De werkelijkheid is helaas anders. De noodzakelijke reis permits voor buitenlanders zijn voor het oosten van Tibet de laatste paar jaar nauwelijks afgegeven. Verder dan de grens kunnen we dus niet. Reisgenoten tijdens eerdere reizen gaven me echter aan deze prachtige tocht langs de oevers van de Mekong naar de grens op zichzelf al meer dan de moeite waard te vinden.
Je kunt er ook voor kiezen vandaag naar de Mingyong gletsjer te gaan, die aan de overkant van de Mekong uit het Kawa Karpo Gebergte naar beneden komt. Het is een pittige klim door het bos van een uur of twee, de beloning is een adembenemend zicht vanaf de voet van de gletsjer. Wie de wandeling te zwaar vindt kan een deel van de klim met een busje afleggen.
Dag 25 Deqin – Zhongdian ; in de avond vlucht Zhongdian – Kunming
Een laatste prachtige rit door berg en dal brengt ons naar Zhongdian. We komen over de hoogste pas van deze reis die ons op 4.290 meter langs de Baima bergketen brengt. Na een afdaling van twee kilometer passeren we een uitzichtpunt waar de Yangtze rivier zich in een indrukwekkende bocht tussen de bergen door wringt, en tot slot brengt een lange klim je weer naar het op 3.000 meter gelegen Zhongdian. Onderweg bezoeken we het sfeervolle Tibetaanse Dhondrupling klooster.
Zhongdian is een zgn. ‘oude’ stad rijk, die in werkelijkheid vrij recent uit de grond is gestampt, en volledig voor toeristen is bestemd. In ieder pand zit een eethuis of een souvenirwinkel. Ook het klooster aan de rand van de stad wordt toeristisch uitgebaat, en het ontbeert de puurheid van het klooster dat we eerder vandaag zagen.
Zodoende past Zhongdian hoegenaamd niet in het karakter van deze reis. We besteden hier dan ook geen extra tijd en vliegen in de avond door naar Kunming.
Dag 26 Kunming – vrije dag.
Had je aan het begin van de reis geen tijd naar het Green Lake Park te gaan, dan heb je nu alsno1 Balonnen (Large)g de kans. Misschien wil je ook naar de boeddhistische Bamboe Tempel gaan, rustiek gelegen in de heuvels buiten de stad, en bekend om zijn beeldhouwkunst. Of misschien ga je liever het moderne centrum van Kunming in. Kunming biedt natuurlijk ook gezellige horeca gelegenheden van allerlei soort, om de laatste avond van je reis door te brengen.
Dag 27 Transfer naar de luchthaven van Kunming.
Aankomst de volgende dag op Schiphol.
Vervoer
Overal waar het gebruik van privé vervoer de beste keus is reizen we met ons eigen minibusje. Denk aan een marktbezoek waarvoor we ruim de tijd willen uittrekken, of een traject dat uitnodigt tot het maken van foto’s. We nemen ook herhaaldelijk de openbare bus, het is boeiend tussen de lokale mensen op pad te zijn. Meer dan in je eigen vervoer geeft het je het gevoel écht op reis te zijn. Eenmaal nemen we daarom ook de trein (Kunming – Jianshui).
Openbare bus op de trajecten: Jianshui – Jinping; Lüchun – Jiangcheng – Mengla; Mengla – Lancang; Lancang – Menglian – Ximeng; Lancang – Lincang; Lincang – Wumulong – Weishan; Weishan – Weixi.
Privé minibusje(s) op alle overige trajecten en tijdens alle (halve) dagtochten in het programma.
Op de vrije (halve) dagen in het programma (dag 4, 14, 15, 19, 24) zijn de vervoerskosten voor je eigen rekening. We kunnen immers vooraf niet weten wie wat onderneemt.
Alle andere (halve) dagtochten vanuit een standplaats zijn inbegrepen bij de reissom.
Alle transfers tussen hotels en (bus)stations zijn uiteraard inbegrepen. Maak je lokaal gebruik van taxi’s, bijv. om naar een restaurant te gaan, dan zijn die kosten voor eigen rekening.
Hotels
In aanmerking genomen dat we door afgelegen en door reizigers onontdekt gebied reizen zijn de meeste hotels verrassend comfortabel. Alleen in de kleine plaatsjes Zhemi en Wumulong is de accommodatie poverder. Al heb je ook daar nog een kamer met eigen douche en toilet. De ligging van onze hotels is uitstekend.
Voorbehoud
We hebben deze reis vaak uitgevoerd, telkens zonder probleem. Je kunt echter in deze onbereisde en afgelegen hoek van China altijd voor verrassingen komen te staan. Denk bijvoorbeeld aan wegwerkzaamheden die omrijden noodzakelijk maken, of veranderde regelgeving in de grensgebieden die aan de bewegingsruimte van buitenlanders beperkingen oplegt. We reken in dergelijke gevallen op je begrip en flexibiliteit.
Pieter Neele die de route ontwikkelde is uiteraard zelf de reisleider. Als hij door overmacht verhinderd ben zoeken we een vervanger. Ook in dat geval rekenen we op je begrip.
Groepsgrootte
4-8 deelnemers. Met minder dan 4 mensen gaat de reis ook door, mits de deelnemers instemmen met de dan geldende afwijkende reissom. voor meer info: www.sunita.nl
Voor wie
Koppels
Koppels
Aantal Personen
Maximaal: 6
Maximaal: 6